בשנים האחרונות, הבינה המלאכותית (AI) נמצאת בכל מקום — החל מאפליקציות בסמארטפון, דרך רפואה מותאמת אישית ועד רכבים אוטונומיים.
אחד התחומים שמסעירים את הדמיון ומעוררים חששות הוא ענף התחבורה, האם אנחנו מתקרבים לעידן שבו מונית תגיע אלינו ללא נהג כלל? האם הבינה המלאכותית באמת תוכל להחליף את נהגי המוניות? – במאמר זה יצאנו לבדוק ביחד עם אבי ממוניות 24/7, תחנת מוניות לנתב"ג, את השאלה לעומק, ננתח את המצב כיום, האתגרים וההשלכות של הבינה המלאכותית (AI) על הנוף העירוני.

ההתפתחות הטכנולוגית של רכבים אוטונומיים
רכבים אוטונומיים מבוססי AI פותחו בעשור האחרון על ידי חברות ענק כמו Waymo (חברת בת של גוגל), Tesla, Uber, Apple ועוד. לרוב, הרכבים האוטונומיים מצוידים בחיישנים מתקדמים, מצלמות, מערכות ליידאר (LiDAR) ואלגוריתמים שמסוגלים לנתח בזמן אמת את הסביבה, להבין תמרורים, לחזות התנהגות של הולכי רגל ונהגים אחרים על הכביש במטרה להגיב במהירות לכל שינוי שעלול להתרחש על גבי הכביש.
מוניות אוטונומיות טומנות בחובן מספר יתרונות מובנים, כאשר בין העיקריים ניתן למצוא:
- חיסכון בעלויות תפעול – רכבים אוטונומיים אינם זקוקים לשכר, הפסקות או מנוחה. לתחנות זו הבטחה לחיסכון עצום בעלויות, דבר שעשוי להוזיל את מחירי הנסיעה לצרכן.
- שיפור הבטיחות – על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי, מרבית התאונות נגרמות כתוצאה מטעות אנוש. מוניות אוטונומיות, הפועלות לפי אלגוריתמים מדויקים, יכולות לצמצם משמעותית תאונות דרכים.
- נגישות ושירות רציף – מוניות אוטונומיות יכולים לפעול 24/7, הן לא מתעייפות, ולא מושפעות ממחלות או מצבי רוח.
- שמירה על הסביבה – מרבית הרכבים האוטונומיים מבוססים על מנועים חשמליים אשר מפחיתים זיהום אוויר ותורמים לאקולוגיה עירונית טובה יותר.
כיום, למרות פרויקטים מוצלחים של רכבים אוטונומיים (למשל Waymo אשר מפעילה שירות מוניות עצמאי לחלוטין בפיניקס, אריזונה) , עדיין לא מדובר בפתרון שמתאים ליישום רחב בכל עיר ובכל תנאי דרך.
התחזיות האופטימיות ביותר מדברות על שילוב רחב של מוניות אוטונומיות בערים מערביות תוך עשור – אך, לא בהכרח כהחלפה מלאה. למרות ההתקדמות המרשימה, קיימים מספר אתגרים משמעותיים אשר מונעים מעבר מלא למוניות אוטונומיות:
- מורכבות הסביבה העירונית – נהיגה בעיר דורשת הבנה של הקשר חברתי, אינטואיציה, שפת גוף של הולכי רגל ועוד. רכבים אוטונומיים עדיין מתקשים לפרש מצבים "אפורים" — כמו התנהגות לא צפויה של נהגים אחרים, הפסקת תנועה זמנית או פניות מסוכנות.
- חוקים ורגולציה – במדינות רבות, החוק עדיין אינו מאפשר נהיגה ללא נהג אנושי ברכב. המערכות הרגולטוריות נעות באיטיות ביחס לקצב ההתקדמות הטכנולוגית.
- שאלות מוסריות ואתיות – מה יקרה אם רכב אוטונומי יעמוד בפני דילמה: לפגוע בהולך רגל אחד כדי להציל חמישה נוסעים? שאלות כאלו עדיין לא נפתרו ברמה שמספקת את הציבור והמחוקקים.
- תשתיות טכנולוגיות – כדי שמכוניות אוטונומיות יפעלו בביטחון, נדרשת תשתית עירונית מתקדמת אשר כוללת כבישים מסומנים היטב, תקשורת בין רכבים (V2V), רשתות סלולריות יציבות ועוד – לצערנו, לא כל הערים ערוכות לכך.
לפי אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג, נהגי מוניות רבים רואים באוטונומיה איום ממשי על פרנסתם. במדינות כמו ישראל, בהן מדובר במקצוע שמעסיק עשרות אלפי אנשים, הפגיעה עשויה להיות משמעותית מבחינה כלכלית וחברתית.
ככל שהבינה המלאכותית תשתלט על התחום, יידרש פתרון מערכתי להסבה מקצועית, פיצויים ותוכניות הכשרה לעובדים שנפגעו. מעבר חד מדי עשוי ליצור גל של אבטלה שיתפשט גם לתחומי תובלה אחרים (נהגי אוטובוסים, שליחים, נהגי משאיות וכדומה). מנגד, ישנן גם קולות שטוענים שהמעבר יהיה הדרגתי ושהצורך בנהגים אנושיים לא ייעלם אלא ישתנה – נהגים יהפכו למפקחים, ינהלו ציי רכבים אוטונומיים או יתמקדו בשירותים מותאמים אישית.
לסיכום, הבינה המלאכותית נמצאת בעיצומה של מהפכה בענף התחבורה. אין ספק כי בעתיד, רכבים אוטונומיים יתפסו מקום משמעותי יותר בענף התחבורה ויאפשרו נסיעה ללא נהג בצורה בטוחה, חסכונית ונגישה יותר. עם זאת, ההחלפה של נהגי המוניות לא צפויה להתרחש בן לילה, והיא תלויה לא רק בטכנולוגיה – אלא גם בחוק, בתשתיות המקומיות, ובשיקולים חברתיים ואתיים. השאלה איננה אם הבינה המלאכותית תחליף את הנהגים, אלא מתי ובאיזו מידה — ובין לבין, חשוב להכין את הקרקע לשילוב חכם ומאוזן בין אדם למכונה.
המאמר נכתב בשיתוף עם אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג – תחנת מוניות מומלצת לנתב"ג אשר מבצעת הסעות לנתב"ג בפריסה ארצית. אם אתם מחפשים מונית לנתב"ג מרעננה, מונית לנתב"ג מהוד השרון או מונית לנתב"ג מרמת השרון – תחנת מוניות 24/7 לנתב"ג היא הכתובת!