חוק שירותי תעופה שנחקק על ידי חבר הכנסת אחמד טיבי בא לתת מענה למצבים שונים בהם נוסע נפגע על ידי חברת תעופה בישראל. אחד המקרים היותר נדירים, אך כזה שהחוק נותן עליהם את הדעת, הוא מקרה של הקדמת טיסה ביותר מ 5 שעות ללא התראה מספקת של 14 יום לפחות לנוסעים של אותה טיסה.
חברות התעופה עוברות תקופה שהיא מצד אחד חלומית מבחינה עסקית עם ביקושים רבים לטיסות ומצד שני יש עומס גדול מאוד על שדות התעופה, מצב שמוביל להרבה יותר איחורים בטיסות ביחס לשנים קודמות ואף לביטולי טיסות רבים יותר.
מקרים מעט חריגים יותר הם אלו של הקדמת טיסה בשעות רבות וכאשר מצב זה מתרחש על חברת התעופה ליידע את הנוסעים של אותה הטיסה לפחות שבועיים מראש. במידה ולא עדכנה את הנוסעים על כך, היא תהיה חשופה לתביעת פיצוי על הקדמת טיסה לפי מה שנקבע במסגרת חוק שירותי תעופה בישראל.
מהו חוק שירותי תעופה בישראל?
חוק שירותי תעופה נחקק ע"י חברת הכנסת אחמד טיבי (ורבים מכנים אותו חוק טיבי) לפני מספר שנים ומטרתו "לעודד" את חברות התעופה לעמוד בהתחייבויות שלהם כלפי הלקוחות (הנוסעים) ברמה הגבוהה ביותר, אחרת ישלמו על כך פיצוי כספי לפי תנאים שונים שקבועים בחוק.
החוק מגדיר פיצוי על איחור בטיסה, פיצוי על ביטול טיסה ואף פיצוי על הקדמת טיסה. כל המקרים זוכים להתייחסות עם מדרגות שונות של פיצויים על פי כל מקרה שכזה ופרק הזמן של השינוי שנגרם לנוסע בלוח הטיסות.
מה אומר חוק טיבי על פיצוי בשל הקדמת טיסה?
הקדמת טיסה מחייבת את חברת התעופה בפיצוי ללקוח אם הקדמת הטיסה היא מעבר ל 5 שעות ואם לא הודיעה לו על כך לפחות 14 יום לפני הטיסה. הפיצוי עצמו הוא די מקביל לזה של עיכוב בטיסה.
חוק טיבי על הקדמת טיסה:
- טיסה שהוקדמה בטווח של 5 עד 8 שעות – הנוסע יבחר בין קבלת התמורה על הכרטיס שרכש או קבלת כרטיס טיסה חלופי מחברת התעופה (אם יסכים לכרטיס זה).
- טיסה שהוקדמה ביותר משמונה שעות – לזכות הנוסע עומדות שתי זכאויות לפיצוי מחברת התעופה: השבת מלוא התמורה על הכרטיס כולל הוצאות נלוות (אגרות, מיסים וכו') או בחירה בטיסה חלופית וגם קבלת פיצוי כספי מחברת התעופה על פי המרחק של יעד הטיסה שלו.
הפיצוי שמגיע לנוסע על פי מרחק הטיסה:
- מרחק הטיסה עד 2,000 ק”מ – 1300 ₪ פיצוי לנוסע.
- מרחק הטיסה מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ – 2100 ₪ פיצוי לנוסע.
- מרחק הטיסה מעל 4,500 ק”מ – 3,100 ₪ פיצוי לנוסע.
הפיצוי ישולם לנוסע בהמחאה, העברה בנקאית או מזומן, על פי בחירתו.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מייצג נוסעים ישראליים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם בשלל מצבי קיצון של איחור, ביטול או אובר בוקינג בטיסה. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!